Umiejętność tworzenia i przedstawiania skutecznych prezentacji daje przewagę i może wiele zmienić (na lepsze) w Twoim życiu. Poniżej znajdziesz zestaw wskazówek, dzięki którym ulepszysz swoje wystąpienia tak, by były atrakcyjne dla ich odbiorców.
- Prezentacja to bardzo drogie przedsięwzięcie – czas jest bezcenny (Twój i odbiorców).
- Zanim zaczniesz przygotowania, zdecyduj – po co chcesz zrobić tę prezentację.
- Jeśli tą prezentacją chcesz jedynie „poinformować”, nie rób jej – wyślij mail.
- Określ kto, co i kiedy ma zrobić w wyniku Twojej prezentacji.
- Prezentacja ma dać wartość słuchaczom.
- Nikt nie rodzi się z umiejętnością wystąpień publicznych.
- Ludzie, których uważasz za „utalentowanych” prelegentów, po prostu robili to już wiele razy więcej niż Ty.
- Gdy określona liczba osób zdecydowała się przeznaczyć swój czas, by Cię posłuchać, to otrzymujesz wyjątkową szansę, nie karę.
- Przesłanie Twojej prezentacji powinno dać się zawrzeć w 160-znakowym SMSie.
- Przed ekranami lub przed sceną siedzą tacy sami ludzie jak Ty.
- Prawdopodobnie jesteś mądrzejszą i bardziej interesującą osobą niż Ci się wydaje.
- Każdy ma tremę, niektórzy po prostu już do niej przywykli.
- Za jedną słabszą prezentację nikt Cię nie pozbawi życia, pracy zapewne też nie.
- Pomyśl, o ile lepsza była Twoja ostatnia prezentacja od tej pierwszej w życiu.
- Prezentacja nie musi być długa, a nawet lepiej, żeby była krótka.
- Długość prezentacji mierzymy w minutach, nie w slajdach.
- Nikogo nie obchodzisz Ty, Twoja firma, Twoje produkty, Twoje pomysły – mów o ludziach, którzy Cię słuchają i o ich potrzebach.
- Jeśli koniecznie musisz mówić o sobie, to niech to będzie pasująca do tematu, autentyczna historia o tym, jak udało Ci się wyjść z jakiejś trudnej sytuacji.
- Rób takie prezentacje, jakie sam/a chciał(a)byś oglądać.
- Twoja prezentacja powinna zawierać odpowiedzi na pytania ludzi, którzy będą jej słuchać.
- Świetna prezentacja ze słabym rozpoczęciem nie jest świetna.
- Nikt ze słuchaczy nie wie, jaki jest Twój plan na to wystąpienie i tak ma być.
- Przed rozpoczęciem przypomnij sobie, co Ty będziesz z tego mieć.
- Zacznij w interesujący sposób, to wiele ułatwi.
- Treść jest ważniejsza od formy.
- Jeżeli na pierwszym slajdzie masz swoje nazwisko i tytuł wystąpienia, to usuń ten slajd i zastąp czymś ciekawym dla słuchaczy.
- Twoi słuchacze nie umieją jednocześnie słuchać i czytać.
- Każda liczba słów na slajdzie większa od dziewięciu jest za duża.
- Umieszczenie logo firmy na każdym slajdzie jest tak samo „dobrym” pomysłem, jak wręczenie dziesięciu wizytówek tej samej osobie podczas jednego spotkania.
- Animacji używa się w konkretnym celu, a nie dlatego, że „to fajnie wygląda”.
- Ciesz się, gdy słuchacze o coś spytają, bo to dowód ich zainteresowania.
- Jeżeli padają pytania trudne, to prawdopodobnie skutek Twojego niewystarczającego przygotowania.
- Nie jesteś dodatkiem do slajdów.
- Powiedz tyle, ile słuchacze potrzebują usłyszeć.
- Jeśli boisz się występować, to musisz częściej występować.
- Zrób takie wystąpienie, za które słuchacze będą Ci wdzięczni.
- Treść prezentacji czyni ją wartościową, a sposób zaprezentowania – interesującą.
- Chwila ciszy jest niesprawiedliwie niedocenianym narzędziem przyciągania uwagi.
- Używanie wyszukanych słów nie świadczy o mądrości.
- Mów tak prosto, jakby słuchacze mieli najwyżej podstawowe wykształcenie.
- Twoi słuchacze nie są głupi.
- Pierwsze trzy próby wystąpienia nagraj kamerą i przeanalizuj, żeby je udoskonalić.
- Prezentację ćwicz przed kamerą, nie przed lustrem.
- Ubierz się odpowiednio.
- Złożone zdania tylko zmęczą Twoich słuchaczy.
- Mów tak, jakbyś rozmawiał z dobrym znajomym.
- Patrz w oczy słuchaczy lub w obiektyw kamery.
- Jeśli nie chce Ci się porządnie przygotować, to potem się nie dziw, że ludziom się nie podobało.
- „Nie mam na to czasu” = „to nie jest ważne”.
- Większość tak zwanych „trudnych sytuacji” da się przewidzieć i ich uniknąć.
- Jeśli nie chcesz robić prezentacji, to nie rób, a jeśli robisz, to rób porządnie.
- Przygotowania w ostatniej chwili są gwarancją porażki.
- Konkrety są bardziej wiarygodne niż ogólniki.
- Jeśli słuchacze mają coś zapamiętać, to trzeba im to powtórzyć.
- Najlepsi prelegenci są szczerzy, autentyczni.
- Zamiast kolejnego odcinka głupiego serialu, obejrzyj jakieś wystąpienie na ted.com i zobacz, co możesz z niego „zgapić”.
- Zakończ wystąpienie jasnym wezwaniem do działania.
- „Dziękuję za uwagę” = „przepraszam za nudną prezentację”.
- Opinie słuchaczy o Twoich wystąpieniach pomogą Ci ulepszyć kolejne.
- Twoja dziesiąta prezentacja będzie o niebo lepsza od pierwszej.